Persbericht

De brandweer: één grote familie ten dienste van ons allemaal

In de brandweerpost van Veurne lanceerde minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden vandaag de nationale campagne "De brandweer: één grote familie ten dienste van ons allemaal”. Deze campagne, ontwikkeld door de FOD Binnenlandse Zaken wil het belang van de brandweer en hun onmisbare rol in onze samenleving onder de aandacht brengen. De campagne wil ook mensen warm maken voor een carrière bij de brandweer, die in heel België bestaat uit een indrukwekkende familie van 10.140 vrijwilligers en 6.790 beroepskrachten.

Minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden: "Onze brandweerlieden staan dag en nacht klaar om hulp te bieden in de meest uiteenlopende situaties. Deze mannen en vrouwen zetten zich met een enorme toewijding in voor de veiligheid van ieder van ons. De overstromingen vorig jaar in de Westhoek tonen aan hoe vitaal hun werk is. Zij waren daar letterlijk een reddende hand voor de getroffen inwoners en bedrijven."

De brandweer is onmisbaar voor de samenleving. Naast brandbestrijding staan zij klaar om slachtoffers te bevrijden bij verkeersongevallen, om gewonden eerste hulp te verlenen en om na zware ongevallen de weg vrij te maken. Brandweerlieden geven daarnaast advies aan bedrijven en burgers over brandpreventie, waardoor zij een cruciale rol spelen in het verhogen van de algemene veiligheid.

Campagne "De brandweer: één grote familie"

De nieuwe campagne wil de brandweer en het diverse takenpakket van onze brandweerlieden beter bekendmaken bij het grote publiek. De boodschap "één grote familie" onderstreept dat de brandweer draait om samenwerking, respect en zorg voor elkaar en voor de bevolking.

Minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden: “Onze brandweer is méér dan een team; het is een familie. Een familie die er voor ons allemaal is in de meest onverwachte en gevaarlijke momenten. Met deze campagne willen we mensen inspireren om deel te worden van die familie en samen veiligheid te garanderen voor iedereen in België.”

“We hebben niet alleen alfamannetjes nodig. Iedereen heeft zijn of haar talent en we kunnen iedereen gebruiken. Een klein persoon kan makkelijk door een klein raampje klimmen, een groot persoon kan makkelijker aan een plafond”, vertelt Katrien Vandecasteele van Brandweer Westhoek, post Koekelaere.

Visuele en digitale campagnematerialen

Om deze boodschap breed uit te dragen, ontwikkelde de FOD Binnenlandse Zaken duurzame campagnematerialen die jarenlang door hulpverleningszones en brandweerscholen kunnen worden gebruikt. De campagne bestaat uit acht korte video's (vier in het Nederlands en vier in het Frans) die het werk en de diverse functies binnen de brandweer belichten en die op sociale media zullen worden ingezet, en een affiche.

1 jaar na de overstromingen in de Westhoek

Bij de lancering van de campagne werd eveneens stilgestaan bij de overstromingen in de Westhoek vorig jaar. De brandweer maakte toen mee het verschil op het terrein, door dag en nacht hulp te verlenen aan de getroffen inwoners en bedrijven. Een vrijwilliger van Brandweer Westhoek getuigde.

“Er was een ongekende solidariteit. Iedereen hielp op zijn of haar manier mee. Wie met zijn voeten een paar uur in het water stond, kreeg nadien een kom soep of een warme maaltijd aangeboden. Er was één groot familiegevoel, met één objectief voor ogen: mensen helpen”, getuigt Marc Lowagie van Brandweer Westhoek, post Houthulst.

Meer weten?

Ontdek meer over de brandweerfamilie en de campagne op www.brandweer.be.