Persbericht

Na sms, telefoon en e-mail, alarmeert BE-Alert nu ook via infoborden

Op maandag 9 mei stellen minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden en het Nationaal Crisiscentrum (NCCN) een nieuwe manier voor om te alarmeren met BE-Alert. Dankzij een nieuwe technologie kan de overheid alarmeringsberichten op nieuwe kanalen weergeven, zoals digitale informatieborden.

Eerste toepassingen

Een eerste samenwerking voor deze nieuwe functionaliteit werd aangegaan met Mediawind, een bedrijf dat gespecialiseerd is in digitale signalisatie. Om de lancering van deze functionaliteit te symboliseren, verstuurt het Nationaal Crisiscentrum in aanwezigheid van de minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden, de gouverneur van de provincie van Waals-Brabant Gilles Mahieu en de burgemeester van Waterloo Florence Reuter het eerste alarmeringsbericht naar de digitale informatieschermen in de gemeente Waterloo.

“Het belang van communicatie tijdens noodsituaties kan niet genoeg onderstreept worden. Mensen moeten correct, snel en helder geïnformeerd worden. Daarom moeten we blijven streven naar innovatieve manieren om mensen te kunnen bereiken. Ik ben verheugd met de demonstratie van vandaag! Met deze nieuwe technologie staan we een stap dichter bij een inclusievere alarmering”, aldus minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden.

Common Alerting Protocol (CAP)

Deze nieuwe functionaliteit maakt gebruik van het Common Alerting Protocol (CAP), een internationale standaard  voor de uitwisseling van alarmeringsberichten. Het CAP biedt veel nieuwe mogelijkheden om waarschuwingsboodschappen te verspreiden via digitale kanalen, zoals digitale informatieborden in gebouwen of straten, smartphone-apps, GPS-systemen,... Zo kan een burgemeester bijvoorbeeld een sms uitsturen en datzelfde bericht ook weergeven op de informatieschermen in de straten.

Het Nationaal Crisiscentrum staat reeds in contact met andere potentiële partners om het netwerk van kanalen uit te breiden.

Be-Alert

BE-Alert is een platform waarmee de overheid burgers kan waarschuwen bij noodsituaties. Deze berichten worden verstuurd via sms, gesproken oproep of e-mail naar de personen die ingeschreven zijn op BE-Alert, of via sms naar alle actieve gsm-toestellen in een geselecteerde risicozone. Vanaf vandaag komt hier dus een nieuwe manier bij: alarmeringsberichten digitaal versturen.

85% van de Belgische gemeenten is ondertussen aangesloten bij het alarmeringssysteem. Het systeem werd sinds de lancering al meer dan 650 keer ingezet tijdens noodsituaties zoals bij branden, noodweer, tijdens de coronacrisis,...

“Dit systeem heeft al bij meerdere crisissen een enorm verschil gemaakt”, aldus Bart Raeymaekers, directeur-generaal van het NCCN. “Het is een zeer effectieve tool die gericht instructies kan geven en de bevolking kan zeggen wat ze moet doen om zich in veiligheid te brengen. We zijn met ons team continu op zoek naar nieuwe mogelijkheden om de gehele bevolking te informeren en alarmeren wanneer nodig.”

Registratie

Ondanks de technologische mogelijkheden, blijft het belangrijk dat zo veel mogelijk mensen zich registreren op BE-Alert om geïnformeerd te worden bij een noodsituatie. Ook wanneer je niet thuis bent, is het nuttig om op de hoogte gebracht te worden van noodsituaties in de buurt van je woonplaats. Dat kan gaan van elektriciteitspannes, tot drinkwatervervuiling of een brand. Momenteel zijn 1.076.870 adressen geregistreerd in BE-Alert. Inschrijven kan via www.be-alert.be