Nieuwsbericht

Download de app 112 BE en red levens

11 februari is de Europese Dag van het noodnummer 112. Het noodnummer is 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 dagen bereikbaar om hulp in te roepen van de verschillende hulpdiensten: brandweer, politie en ziekenwagen. Dit kan via een klassieke oproep, maar ook via de app 112 BE. De app heeft een groot aantal voordelen, en deze zetten we vandaag in de schijnwerpers. 

“De app 112 BE redt levens. Ze is ondertussen al meer dan 1 miljoen keer gedownload. We hopen dat zo veel mogelijk mensen de app downloaden, en uiteraard ook ze deze finaal zo weinig mogelijk nodig zullen hebben. Bij nood is de app echter de snelste weg naar de juiste hulp”, aldus minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden.  

De app 112 BE is een gratis app die veel toegevoegde waarde heeft tegenover bellen naar 112 (voor ziekenwagen of brandweer) of 101 (voor politie). Zo moeten mensen de verschillende noodnummers niet onthouden, en kunnen dus ook in panieksituaties de juiste hulp inroepen. Bij nood klikt de oproeper op het icoontje van de brandweer, ziekenwagen of politie, afhankelijk van de hulp die hij nodig heeft. Het keuzemenu is vergelijkbaar met het menu dat bellers naar het nummer 112 te horen krijgen. 

Lokalisatie

De hulpverleners kunnen dankzij de app de smartphone van de persoon die hulp nodig heeft gemakkelijk lokaliseren. De app stuurt namelijk de positie van de smartphone waarmee de oproep is gebeurd naar de noodcentrale, en stuurt om de 30 seconden een update. Dit levert kostbare tijdswinst op.

Wanneer de oproeper niet meteen wordt gevonden, kunnen de hulpverleners de smartphone van de oproeper laten rinkelen. Zo kunnen bijvoorbeeld ook mensen die het bewustzijn hebben verloren, worden gevonden.

Extra informatie

Personen die de app downloaden, kunnen bij registratie cruciale informatie ingeven, zoals medische aandoeningen (hartproblemen, allergieën, epilepsie, diabetes, ...), bloedgroep, geneesmiddelen, te contacteren persoon, … De operator kan deze informatie online doorgeven aan de hulpverleners die ter plaatse gaan.

Chatfunctie

Doven, slechthorenden en mensen met een spraakstoornis kunnen in de app aangeven dat zij niet kunnen telefoneren. Zij kunnen in geval van nood via berichten met de noodcentrale communiceren.

Maar ook wanneer de operator de oproeper niet kan verstaan omdat er te veel achtergrondlawaai is of de persoon de landstalen of het Engels niet machtig is, kan de chatfunctie ingeschakeld worden. Berichten in een vreemde taal worden automatisch vertaald voor de operator en omgekeerd.