Minister Verlinden geeft startschot voor vernieuwing politieonderwijs
Deze morgen gaf minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden in Campus VESTA het startschot van de pilootprojecten waarbij de verschillende politiescholen in ons land samenwerkingen aangaan met de hogescholen. De docenten van de hogescholen zullen lesgeven aan de aspirant-inspecteurs in de politiescholen of de hogescholen. Minister Verlinden wil met het project nagaan hoe toekomstige politiemensen nog beter kunnen worden voorbereid op de vele uitdagingen die op hen afkomen en hoe het politieonderwijs ingang kan vinden in het reguliere onderwijs.
Een drukte van jewelste deze morgen op Campus VESTA, de politieschool van de provincie Antwerpen. Alle politie-aspiranten verzamelden zich onder het goedkeurend oog van minister Verlinden voor hun ochtendappel. Daarbij ook de kersverse aspiranten die gisteren zijn gestart aan hun basisopleiding tot inspecteur van politie. Niet alleen in Campus VESTA zijn nieuwe aspiranten van start gegaan, over het hele land zetten gisteren 303 aspirant-inspecteurs de eerste stappen in hun politiecarrière.
De politieopleiding moet de aspiranten voorbereiden op de vele uitdagingen die op hen afkomen. “Eén job, één uniform, maar veel verschillende petjes,” zegt minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden. “Deze toekomstige politie-inspecteurs zullen waken over onze veiligheid en voor tal van mensen elke dag opnieuw het verschil maken. Van kleine problemen tot complexe en emotionele situaties. Ze zijn bemiddelaar, psycholoog, cyberexpert, maatschappelijk assistent, moeten de openbare orde herstellen bij incidenten, verhoren afnemen, onderzoeken doen... We moeten hen daarom een opleiding aanbieden die hen zo goed als mogelijk klaarstoomt voor de vele uitdagingen”, vervolgt minister Verlinden.
Samenwerking met de hogescholen
Met de bedoeling de kwaliteit van het politieonderwijs nog te verbeteren en om na te gaan op welke manier het politieonderwijs op termijn zou kunnen worden ingekanteld in het regulier onderwijs, heeft minister Verlinden aan alle politiescholen in het land gevraagd om samenwerkingen op starten met hogescholen. Het bottom-up initiatief mocht op heel veel enthousiasme rekenen, waardoor er vanaf oktober in 8 politiescholen aan aspiranten les zal worden gegeven door docenten van hogescholen. Tegen december zullen alle politiescholen mee ingestapt zijn in het pilootproject.
De docenten zullen de aspiranten opleiden in domeinen waarin ze hun expertise hebben, zoals bijvoorbeeld maatschappelijke oriëntatie, recht en communicatie. De klasbegeleiders en de docenten van de politiescholen blijven op post om de aspiranten op te leiden in de specifieke politiematerie en de politietechnieken- en tactieken. In totaal toonden 11 hogescholen over het hele land zich bereid om inhoudelijk mee te investeren in de kwaliteit van het politieonderwijs.
Evaluatie
De evaluatie van de verschillende projecten zal richtinggevend zijn om, stap voor stap, de nieuwe fundamenten te leggen voor het politieonderwijs van de toekomst. In het kader van de Bologna-akkoorden werd reeds een overeenstemming bepaald tussen de politiegraden en het type diploma dat daarmee overeenstemt (inspecteur: graduaat (HBO-5), hoofdinspecteur bachelor, commissaris master). Een belangrijke rol in de evaluatie van de pilootprojecten die nu worden uitgerold is weggelegd voor het begeleidingscomité dat hiervoor in plaats is gesteld. Daarin zitten vertegenwoordigers van de federale en lokale politie, de algemene inspectie van de federale politie en van de lokale politie en experten op het gebied van onderwijs.
Minister Verlinden is overtuigd: “We zijn het nu aan alle politiemensen verplicht om effectief te starten met de vernieuwing van het politieonderwijs. Als ik het enthousiasme zie en de dynamiek voel tussen de politiescholen en de hogescholen, dan ben ik hoopvol voor de toekomst. Elke verandering vraagt tijd en aanpassingsvermogen, maar het is belangrijk om vooruit te kijken, de nodige hindernissen te nemen en met de neuzen in dezelfde richting te werken naar hetzelfde doel: kwaliteitsvol politieonderwijs aanbieden, afgestemd op de noden en eigen aan de tijdsgeest van de samenleving. Met op termijn de inbedding van het politieonderwijs in het reguliere onderwijs, zullen we de politiemensen van de toekomst bovendien ook een diploma kunnen afleveren dat hen meer carrièremogelijkheden zal bieden en toekomstperspectief kan geven. Een belangrijke stap om ook op die manier de politie te promoten als een aantrekkelijke werkgever.”