Eerste Federaal Plan voor Verkeersveiligheid 32 maatregelen in het gevecht tegen verkeersslachtoffers
Elke week sterven er nog te veel mensen in het verkeer. De ministers van Mobiliteit, Georges Gilkinet, Justitie, Vincent Van Quickenborne, en Binnenlandse Zaken, Annelies Verlinden, beslisten om samen actie te ondernemen om de doelstelling van nul verkeersdoden te bereiken. Met het eerste Federaal Verkeersveiligheidsplan dat de drie ministers vandaag samen voorstellen, komen er nu 32 maatregelen. Die maatregelen, op basis van de aanbevelingen van de federale Verkeersveiligheidscommissie en de inbreng van een burgerbevraging, zijn gericht tegen de belangrijkste gevaren op de weg: GSM's achter het stuur, veiligheid aan overwegen, recidivisme en rijden onder invloed.
Annelies Verlinden, minister van Binnenlandse Zaken: "Het spreekt voor zich dat het thema verkeersveiligheid zich uitstrekt over verschillende beleidsdomeinen. Dit Federaal Veiligheidsplan toont die ketenaanpak mooi aan. Als minister van Binnenlandse Zaken ben ik ook verantwoordelijk voor een aantal belangrijke onderdelen in de keten. Zo pleit ik onder andere voor meer wederzijds respect in het verkeer en innovatie en digitalisatie van het verkeersmanagement. Daarnaast streven we ernaar om jaarlijks één op drie bestuurders te controleren. Een mix van aangekondigde controles, zoals de flitsmarathons en het Weekend Zonder Alcohol, en onaangekondigde controles zorgen zowel voor handhaving als voor bewustwording. Ze vormen de brug tussen preventie en repressie. Samen met de politie willen we elke verplaatsing veiliger maken."
De weg moet veiliger voor iedereen
Het eerste Federaal Plan voor Verkeersveiligheid
- 0 verkeersdoden tegen uiterlijk 2050
- 90% minder ernstige verkeersongelukken tegen 2050
- 50% minder risicogedrag
- 1 op 3 bestuurders krijgen wegcontroles
32 maatregelen voor gedragsverandering om levens te redden
De hoofdpunten van het federale actieplan
- Bijvoorbeeld door modernisering en verduidelijking van de Wegcode, met voorrang voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer vóór deelwagens of individuele wagens (volgens STOP-principe).
- Of door alle weggebruikers te sensibiliseren rond verkeersveiligheid, onder andere door preventiecampagnes en gepersonaliseerde fiches als bijlage bij elke verkeersboete.
- Bijvoorbeeld door de strijd tegen het gebruik van de GSM achter het stuur op te voeren door het wettelijk kader hierrond te herzien en dit gedrag semi-automatisch op te sporen.
- Door aan te duiden dat je met bij gebruik van bepaalde medicatie niet mag rijden door nieuwe pictogrammen die duidelijk zichtbaar zijn op de verpakking.
- Bijvoorbeeld door het "risico" om te worden gecontroleerd te verhogen en door meer gebruik te maken van alternatieve straffen, zoals een rij-opleiding met focus op de gevolgen van gevaarlijk rijgedrag voor automobilisten die zich schuldig maken aan recidive.
- Door doelgericht en proportioneel, en met respect voor privacy, slimme camera's in te zetten om de snelheid op snelwegen te controleren of spoorwegovergangen te beveiligen.
- Door de efficiëntie van justitie te verhogen door het oprichten van een nationaal parket dat gespecialiseerd is in verkeersveiligheid en de inning van de boetes te versnellen, en door de wegpolitie daadkrachtiger te maken.
Er wordt samengewerkt, over de verschillende federale bevoegdheden heen, maar ook met de gewesten en de lokale overheid, om het gemeenschappelijke doel te behalen: "All For Zero".