Veiligheid gerechtsgebouwen wordt verhoogd: verdubbeling van het aantal scanstraten

Brussel, 31-10-2025  

 Minister van Justitie Annelies Verlinden neemt, in overleg met de rechterlijke orde, bijkomende maatregelen om de veiligheid in de gerechtsgebouwen te versterken. Over het hele land komen er extra scanstraten, waarvoor al budget werd vrijgemaakt. Naast de toegangscontrole wordt ook de bewaking van gerechtsgebouwen met een hoger veiligheidsrisico verder opgevoerd. “Iedereen die werkt of aanwezig is in onze gerechtsgebouwen moet zich veilig kunnen voelen,” zegt minister van Justitie Annelies Verlinden. 

Tijdens een overleg op het Kabinet van de minister van Justitie op vrijdag 24-10-2025 werden samen met de rechterlijke orde enkele belangrijke stappen gezet rond een aantal veiligheidsaspecten. De beslissingen en investeringen vloeien ook voort uit het ‘Hefboomplan’ waarover begin juli consensus werd gevonden. 

Verdubbeling aantal scanstraten

 Vandaag beschikt een tiental gerechtsgebouwen over een scanstraat waarmee de toegang wordt beveiligd. Dat aantal wordt, na overleg met de rechterlijke orde, ruim verdubbeld. Concreet komen er in een eerste fase scanstraten bij in de gerechtsgebouwen van Brugge, Antwerpen (Britselei 55-57), Namen en Bergen. De scaninfrastructuur op de Portalissite in Brussel krijgt een upgrade. In een tweede fase volgen Gent, Luik, Nijvel, Leuven, Hasselt en Aarlen.  In elk gerechtelijk arrondissement en elk Hof van Beroep komt zo dus een scanstraat. 

Toekomstgerichte beveiligingsaanpak

 Verder werkt het departement Justitie aan een toekomstgerichte beveiligingsaanpak op basis van grondige risicoanalyses. Een multidisciplinaire werkgroep brengt de veiligheidsnoden in kaart, stelt prioriteiten vast en volgt de uitvoering van de maatregelen op, waaronder dus ook de plaatsing van scanstraten. In afwachting van structurele oplossingen worden ook kortetermijnmaatregelen genomen, zoals camera’s, alarmknoppen en de extra bewaking in de gerechtsgebouwen. Tegelijk worden wetgevende initiatieven voorbereid die het mogelijk maken om zittingen sneller te herlokaliseren of magistraten tijdelijk te detacheren bij acute veiligheidsrisico’s, zonder bijkomende administratieve tussenkomst.

Anonimisering persoonsgegevens

Daarnaast worden ook bijkomende maatregelen genomen om de veiligheid van magistraten en gerechtspersoneel te versterken. Zo wordt het anonimiseren van persoonsgegevens van magistraten een absolute prioriteit, gezien de toenemende veiligheidsrisico’s, onder meer als gevolg van de strijd tegen de georganiseerde drugscriminaliteit. 

Ook wordt een structureel beleidsvoorbereidend en coördinerend orgaan opgericht dat de veiligheid van de rechterlijke orde duurzaam moet vrijwaren. Ook de brandveiligheid krijgt bijzondere aandacht, met de ontwikkeling van een breed gedragen brandpreventieplan en gerichte opleidingen via het Instituut voor Gerechtelijke Opleidingen (IGO).

Minister Verlinden besluit: “Veiligheid is de basis voor vertrouwen in Justitie. Gerechtspersoneel moet kunnen werken in veilige omstandigheden, en wie aanwezig is in een gerechtsgebouw, moet zich veilig weten. Daar werken we aan, met concrete maatregelen, die nu zo snel mogelijk worden uitgevoerd.”